Zapaľovacia cievka v aute25. Október 2022

Zapaľovacie cievky v autách plnia funkciu istého transformátora. Ich úlohou je premeniť prúd nízkeho napätia na vysokonapäťový a následne ho dodať zapaľovacím sviečkam. Zapaľovacie sviečky zase potrebujú energiu na vytvorenie iskry medzi elektródami, ktorá zapaľuje zmes vzduchu a paliva vo válcoch. V nasledujúcom texte sa na tieto komponenty pozrieme trochu bližšie a rozoberieme niektoré ich osobitosti.

Aké sú typy zapaľovacích cievok?

Zapaľovacia cievka resp. cievka zapaľovania je súčiastka, ktorá sa nachádza v každom benzínovom motore. Tieto komponenty sa často nachádzajú priamo nad zapaľovacími sviečkami a v závislosti od variantu sú zvyčajne priradené k jednej z nich. Majú na starosti premenu nízkeho palubného napätia, ktorým disponuje vozidlo, na potrebné vysoké napätie. Poďme sa teda bližšie pozrieť na niektoré rôzne typy zapaľovacích cievok.

  • Jedna cievka s rozdeľovačom – V tomto klasickom riešení má celý motor len jednu zapaľovaciu cievku. Napätie, ktoré sa týmto spôsobom vytvára, sa privádza do jednotlivých zapaľovacích sviečok pomocou rozdeľovača. Takéto usporiadanie sa obvykle nájde pri starších vozidlách.
  • Bloková zapaľovacia cievka – Tento variant pozostáva z niekoľkých cievok, ktoré sú združené v puzdre. Prostredníctvom vodičov ovládajú tieto cievky určitý počet zapaľovacích sviečok.
  • Jednotlivé cievky v lište – Ide o individuálne zapaľovacie cievky, z ktorých každá je umiestnená priamo v otvore zapaľovacej sviečky. Sú však zoskupené do jedného radu a navzájom prepojené.
  • Jednotlivé cievky (tzv. ceruzky) – Najnezávislejší typ, kde je každá cievka umiestnená samostatne v otvore pre zapaľovaciu sviečku. Tento model sa vyskytuje najmä vo vozidlách s plne elektronickým zapaľovaním. Umožňuje priamejšie a presnejšie riadenie napätia a oproti distribučným systémom zabezpečuje menšie straty energie.

Ako rozpoznám poruchy?

Spolu so zapaľovacími sviečkami patria cievky ku komponentom, ktoré najčastejšie podliehajú poškodeniu. Príčinou môže byť ich vek alebo tepelné či mechanické namáhanie a nemusí súvisieť s jazdnými návykmi alebo starostlivosťou o vozidlo zo strany vodiča. Napríklad v dôsledku prehriatia alebo vniknutia vlhkosti môže dôjsť k vnútorným skratom, čo pravdepodobne povedie k zlyhaniu súčiastky.

Porucha zapaľovacej cievky môže mať závažné následky pre riadny chod motora. Príslušný valec totiž už nemôže naďalej pracovať a celý rytmus agregátu sa ocitá v ohrození. Preto je dôležité venovať zvýšenú pozornosť nasledujúcim príznakom a v najlepšom prípade rovno preskúmať všetky cievky.

  • Motor sa už nedá naštartovať alebo len s trhnutím a beží veľmi hrubo
  • Pri jazde si všimnete, že sa vypína zapaľovanie a auto sa zle ovláda
  • Spotreba paliva je nezvyčajne vysoká
  • Kontrolka motora sa rozsvieti a už nezhasne

Taktiež je potrebné poznamenať, že žiadny z vyššie uvedených symptómov nemusí jednoznačne indikovať poruchu cievky. Môže ísť aj o úplne iné poškodenie vo vnútri vozidla. Preto, ak ťažkosti pretrvávajú aj po výmene komponentov, je dôležité obrátiť sa na odborný servis.

Ako vymeniť poškodenú zapaľovaciu cievku?

Našťastie výmena takéhoto zariadenia nie je nijako zložitá a zvládnu ju aj úplní začiatočníci vo svete motorov. Okrem nových cievok často budete potrebovať iba jeden alebo dva skrutkovače.

Skôr ako začnete, uistite sa, že je vozidlo vypnuté a nie je v prevádzke žiadne elektrické zariadenie. Koniec koncov, komponenty sú súčasťou vysokonapäťového systému. Vyberte kľúčik zo zapaľovania a kompletne odpojte autobatériu. Následne môžete odstrániť kryt motora, ak ho vaše vozidlo má. V závislosti od typu vášho auta sa môžu vyžadovať rôzne nástroje – v prípade pochybností si prečítajte príručku k vozidlu.

Keďže väčšina moderných vozidiel je vybavená samostatnými zapaľovacími cievkami, predpokladáme, že v tejto chvíli uvidíte niekoľko káblov pripojených k cievkam cez konektor.

Dôležité! Každý kábel je priradený k určitej cievke resp. zapaľovacej sviečke. Označte si ich alebo si odfoťte presné usporiadanie, aby ste ich neskôr mohli znovu správne pripojiť. Potom môžete vytiahnuť zástrčky súčiastok, ktoré chcete vymeniť. Odskrutkujte a vyberte zapaľovaciu cievku. Nahraďte ju novým komponentom, priskrutkujte ho na miesto a pripojte zodpovedajúci kábel. Zapojte ho tak, ako bol pred odpojením, a úspešne ste vymenili zapaľovaciu cievku. Tento postup zopakujte pre ostatné komponenty a tým bude výmena hotová.

Zdroje informácií:

https://www.topautodiely24.sk/nahradne-diely/zapalovacia_cievka/10250

https://www.motora.sk/informacie/ngk/zakladne-znalosti-o-zapalovacich-cievkach.htm