Novinky

Koncept Audi GT50 je dokonalú poctu päťvalcovému motoru18. December 2025

Verte či neverte, milovaný päťvalcový motor Audi má už 50 rokov. Budúci rok uplynie päť desaťročí od debutu prvého päťvalca v Audi 100 v roku 1976. Na oslavu tohto míľnika vytvorila skupina podnikavých učňov veľmi špeciálny koncept luxusného, športového auta.

Zoznámte sa s Audi GT50. Projekt, ktorý vyvinulo 14 učňov Audi v Neckarsulme v Nemecku, trval šesť mesiacov pod vedením ich inštruktorov a Tima Englera, vedúceho vzdelávania v oblasti automobilovej technológie, logistiky a manažmentu v Neckarsulme.

Na prvý pohľad by ste nikdy neuhádli, že pod ostrým, uhlovým dizajnom Audi GT50 sa skrýva štandardné, luxusné, športové auto Audi RS3 sedan. Učni auto úplne rozobrali, odstránili všetky karosárske panely – vrátane kapoty, dverí, okien a veka kufra – a potom mu dali úplne nový, hranatý exteriér.

Karoséria je vyrobená z ľahkého plastu vystuženého sklenenými vláknami namiesto tradičného plechu alebo uhlíkových vlákien. Vzadu je veľký difúzor a spojler pre lepšiu aerodynamiku, zatiaľ čo strecha pochádza zo skutočného Audi 80.

Audi GT50 čerpá silne z pretekárskej tradície Audi, s jasnými odkazmi na ikony ako Audi 90 Quattro IMSA GTO. Audi samo priznáva, že ak by sa dnes postavilo 90 Quattro, “mohlo by veľmi dobre vyzerať ako GT50, ktoré tu vidíme.”

Interiér bol z Audi RS3 úplne odstránený a vybavený riadnym pretekárskym vybavením. Učni dokonca vyrobili ručne vyrobený roll bar, čo trvalo dva týždne.

Pohon zabezpečuje charakteristický 2,5-litrový päťvalcový motor TFSI od Audi. Hoci Audi zatiaľ nezverejnilo oficiálne údaje o výkone, ak motor zostane sériový, pravdepodobne produkuje výkon 400 koní

“S týmto projektom naši učni preukazujú pozoruhodnú schopnosť inovácií, vášne a tímovej práce – vlastnosti, ktoré charakterizujú novú generáciu,” povedal Xavier Ros, člen predstavenstva Audi zodpovedný za ľudské zdroje.

Nie je to prvýkrát, čo učni Audi vytvorili niečo úžasné. Pamätáte si Audi RS6 GTO z roku 2020? To prišlo z Neckarsulmu. Elektrický NSU Prinz? Áno, to bola práca učňov tiež. Audi GT50 je len najnovším v rade ohromujúcich konceptov z Neckarsulmu.

zdroj: motor1.com


Maserati končí so štvorvalcovým motorom17. December 2025

Maserati Grecale môže byť jedným z najčerstvejších vozidiel značky, no taliansky výrobca už robí niekoľko úprav pohonu pre rok 2026. Maserati vyradí luxusné, športové autá Grecale so základným štvorvalcovým motorom z ponuky a zvýši počiatočnú cenu modelu.

Maserati Grecale Modena bude teraz slúžiť ako základná ponuka značky, ktorá je teraz dostupná s oslabenou verziou Maserati s dvojitým turbom preplňovaným 3,0-litrovým motorom Nettuno V6. Má výkon 386 koní, o 60 viac ako predchádzajúci štvorvalcový model Modena.

Tento krok robí jeho preplňovaný 2,0-litrový štvorvalcový hybridný motor zastaraným. Maserati ponúkalo dve verzie pohonnej jednotky pre crossover, s výkonom 296 alebo 325 koní. Výkonný Grecale Trofeo vstupuje do nového modelového roka bez zmien. Stále vyrába 523 koní zo svojho V6 motora.

Maserati bude naďalej ponúkať plne elektrickú verziu crossoveru a do roku 2026 vstupuje s dojazdom až 444 km, čo je nárast o 48 km vďaka novej funkcii odpojenia pohonu všetkých kolies na EV.

Začiatkom tohto roka kolovali fámy, ktoré značka dôrazne popierala, že Stellantis zvažuje predaj tohto zápasiaceho výrobcu áut. Predaj tejto talianskej značky na mieru klesol za prvé tri mesiace roka o 48%, pričom globálne dodávky klesli o 14% do konca septembra.

Mierna výmena pohonnej jednotky nemusí stačiť na naštartovanie predaja značky. Extra výkon je fajn, ale stojí to viac.  Nie je jasné, či kupujúci prehliadnu zvýšenie ceny za pridanie dvojitého turbomotora V6.

zdroj: motor1.com


Audi sa vzdáva kontroly na Italdesign16. December 2025

Je to koniec jednej éry v automobilovom korporátnom svete. Výrobca luxusných, športových automobilov Audi odovzdal svoj väčšinový podiel v Italdesign technologickej firme, o ktorej ste pravdepodobne nikdy nepočuli. UST so sídlom v Kalifornii preberá kontrolu nad ikonickým dizajnérskym domom, ktorý bol súčasťou skupiny VW viac ako desať rokov.

V auguste 2010 Audi získalo 90,1% akcií Italdesign a v júni 2015 zvyšných 9,9%, čím sa Italdesign stal plne vlastnenou dcérskou spoločnosťou. Audi tvrdí, že bude naďalej “udržiavať významný podiel” v Italdesign prostredníctvom Lamborghini, ktoré je súčasťou skupiny Audi spolu s Bentley, Audi Sport a Ducati.

Talianske dizajnérske štúdio založil v roku 1968 legendárny a plodný Giorgetto Giugiaro a pracovalo na širokej škále produktov skupiny Volkswagen. Okrem vlastného modelu Audi 80 a mechanicky príbuzného, no menej známeho konceptu Asso di Picche, Italdesign vytvoril pôvodné modely Golf, Scirocco a Passat. No dedičstvo Italdesignu siaha ďaleko za hranice VW a jeho mnohých značiek.

Formoval všetko od skromného Hyundai Pony až po luxusné, športové autá BMW M1. V Moncalieri vzniklo množstvo modelov Fiat, Alfa Romeo a Maserati, spolu s niekoľkými projektmi pre Renault. Portfólio zahŕňa aj menej známe vozidlá ako Hyundai Stellar, Daewoo Lacetti a novší Hongqi HS5. Bolo tam aj niekoľko traktorov Lamborghini.

Tak kto je teda nový majiteľ? Podľa svojej webovej stránky UST tvrdí, že vytvorila hodnotu viac ako 1 miliardu dolárov pre viac ako 140 klientov. Jej odborné znalosti zahŕňajú umelú inteligenciu, dátovú analytiku, kybernetickú bezpečnosť a inteligentnú automatizáciu. Pod týmito módnymi slovami technologická firma založená v roku 1999 tvrdí, že zamestnáva viac ako 30 000 ľudí vo viac ako 30 krajinách.

UST plánuje “prevziať prevádzkovú zodpovednosť a zároveň si vážiť a rozvíjať talianske dedičstvo, dizajnovú kultúru a talent svojich zamestnancov Italdesignu.” Podrobnosti sú obmedzené, ale obe spoločnosti tvrdia, že sa budú navzájom dopĺňať: ‘Väčšinové prevzatie Italdesign spoločnosťou UST vytvára silné partnerstvo, ktoré spája odborné znalosti UST v automobilovom inžinierstve, umelej inteligencii, softvérovo definovanom vývoji vozidiel a dizajne digitálnych ekosystémov s hlbokými znalosťami Italdesign v oblasti dizajnu vozidiel a produktov, inžinierstva, prototypovania, výroby malých sérií a automobilovej elektroniky.

Spoločne budú spoločnosti schopné ponúknuť komplexnú a integrovanú škálu služieb – od počiatočného konceptu a návrhu cez vývoj hardvéru a softvéru až po produkčné systémy. Táto kombinovaná schopnosť je navrhnutá na podporu vývoja plne moderných, digitálne vybavených vozidiel.”

Posledným projektom Italdesignu pod vlastníctvom Audi bolo malé elektrické kupé 2+2. Postavený na platforme MEB+ určenej pre pripravovaný ID.2 Polo, koncept EVX bol jednorazový bez skutočného zámeru vstúpiť do výroby.

V skutočnosti EVX nebol ani fyzický koncept. Okrem série vizualizácií ho Italdesign predstavil na výstave IAA Mobility v Mníchove začiatkom tohto roka iba ako hologram. Je smutné vidieť, ako Italdesign upadá do zabudnutia, ale dúfajme, že opäť povstane. Čo sa týka Giorgetta Giugiara, 87-ročný dizajnér je stále aktívny, keďže v roku 2015 spolu so synom Fabriziom Giugiarom založil štúdio GFG Style.

zdroj: motor1.com


Ľahký, elektrický Caterham sa začne čoskoro testovať15. December 2025

Model Caterham Project V bol prvýkrát bol predstavený v roku 2023 a bola to vízia tohto britského výrobcu luxusných, športových automobilov o ľahkom elektrickom výkonnom aute. S hmotnosťou len 1.190 kg – len o niečo ťažšou ako Miata – a s výkonom 268 koní z jedného zadného motora znel koncept na papieri určite sľubne.

Ale toto odhalenie bolo pred dvoma a pol rokmi a odvtedy sme od Caterhamu nepočuli ani slovo. Až doteraz. Dnes spoločnosť oznámila svoj prvý plne funkčný prototyp Project V, ktorý má debutovať začiatkom budúceho roka. Funkčný Project V bude predstavený 9. januára 2026 na Tokyo Auto Salon v Japonsku, zatiaľ čo pôvodné výstavné auto 2023 zamieri na CES v Las Vegas 4. januára.

Podľa Caterhamu bude tento nový prototyp slúžiť ako hlavný testovací model pre budúce sériové, luxusné, športové autá. Ak jeho špecifikácie zodpovedajú pôvodne oznámenému, mal by byť vybavený lítium-iónovou batériou s kapacitou 55,0 kilowatthodín a jedným elektrickým motorom poháňajúcim zadné kolesá. Caterham pôvodne odhadoval dojazd 400 km a schopnosť dobiť energiu z 20 na 80% za iba 15 minút.

Pôvodný koncept využíval karbónové a hliníkové kompozitné podvozky, ktoré pomáhali udržať hmotnosť len na skromných 1.190 km. V kombinácii s výkonom 268 koní dosiahol Caterham zrýchlenie z 0-100 km/h za menej ako 4,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 230 km/h.

V roku 2023 spoločnosť uviedla, že výroba by mohla začať koncom roka 2025 alebo začiatkom roku 2026. Ale keďže prvý funkčný prototyp dorazí až v januári, je jasné, že časový harmonogram sa posunul. Caterham teraz uvádza, že testovanie prototypu bude pokračovať “do roku 2026″, takže sériové, luxusné, športové autá Caterham pravdepodobne neprídu pred rokom 2027.

zdroj: motor1.com


Čínske automobilky inovujú ohromným tempom, priznáva Porsche14. December 2025

Povedať, že Porsche má v Číne problémy, by bolo slabé slovo. Predaj klesol o 28% na 56 887 luxusných, športových automobilov v roku 2024. Až do septembra tohto roka pokles pokračoval, pričom dodávky klesli o ďalších 26%. Do budúcnosti má Zuffenhausen plán s názvom “Získať späť Čínu”, hoci pripúšťa, že návrat k predchádzajúcim objemom predaja je nereálny.

V rozhovore pre nemecký podnikateľský denník Automobilwoche generálny riaditeľ Porsche China Alexander Pollich úprimne priznal, že konkurencia je tvrdá a že “tempo inovácií v Číne je ohromujúce.” Spomína si, že luxusné, športové autá Porsche Taycan boli pri uvedení na trh úspešné, ale teraz “je tu skutočný príval elektrických sedanov v úplne odlišných cenových kategóriách.”

“Tempo inovácií v Číne je ohromujúce, rovnako ako rozmanitosť ponúkaných produktov a ceny a marketingové stratégie sa zdajú meniť každý deň. Zrazu čelíte množstvu účastníkov trhu. A autá vyhovujú vkusu zákazníkov, buďme úprimní. Ale tejto výzve čelíme. ”

Predaj utrpel nielen prílevom lacnejších elektromobilov, ale aj nižším prahom dane z luxusných vozidiel. Od roku 2016 dosiahol 1,3 milióna jüanov (184 000 dolárov), ale od 20. júla tohto roku bol znížený na 900 000 jüanov (127 000 dolárov). Táto zmena ovplyvnila podnikanie, čím sa autá stali ešte drahšími a nedostupnými. Priemerná čistá cena nového Porsche v Číne je pod 1 milión jüanov (141 000 dolárov).

Preto Porsche obmedzuje ponuku. Z 150 predajných miest v roku 2024 je to teraz 120. Do konca budúceho roka bude mať len 80 kamenných predajní. Zvyšné obchody netrpezlivo očakávajú novo oznámené SUV so spaľovacími motormi. Výrobca luxusných, športových automobilov potvrdil plány nahradiť pôvodný Macan novým benzínovým modelom. Okrem toho trojradové vozidlo, ktoré malo byť výlučne elektrické, odštartuje ako prvé so spaľovacími motormi.

Elektromobily budú naďalej zohrávať úlohu v rámci stratégie “Získať späť Čínu”. Porsche Cayenne Electric bude uvedený na trh lokálne. 718 EV tiež prichádza a tvrdí sa, že je “jedinečný v Číne z hľadiska športovosti.” Pollich nešpecifikoval, čo to znamená, ale stojí za zmienku, že ďalšie luxusné, športové autá Porsche Boxster a Cayman budú stále ponúkať benzínové motory, hoci len pre najdrahšie verzie.

Šéf Porsche v Číne varuje pred “náročným” rokom 2026, čo nie je prekvapujúce. Nové benzínové SUV, o ktorých sme hovorili vyššie, dorazia až neskôr v tomto desaťročí. Medzitým oživenie predaja prostredníctvom vedľajšej značky, ako je mätúco pomenované AUDI bez prsteňov od Audi, nie je v pláne. Pollich to úplne nevylúčil, ale upresnil, že momentálne nie sú žiadne plány na druhú značku Porsche.

S odvolaním sa na vysoké náklady miestny šéf spoločnosti tiež vylúčil prepravu polorozbitých (SKD) alebo úplne rozobratých (CKD) stavebníc do Číny na miestnu montáž.

Porsche nie je výnimkou, keďže jeho hlavní konkurenti zápasia aj na najväčšom trhu s automobilmi na svete. Skupina BMW (vrátane MINI) minulý rok klesla o 13%, Mercedes o 7% a Audi o 10,9%. Je to nová tvrdá realita intenzívne konkurenčného trhu formovaného vzostupom miestnych výrobcov áut. Čína dobehla tradičných hráčov a ich ceny sú neprekonateľné, najmä v segmente elektromobilov.

V prípade Porsche určite nepomohlo silné spoliehanie sa na elektrické, luxusné, športové autá, no obnovený záujem o spaľovacie motory by mohol byť v jeho prospech.

zdroj: motor1.com


Krásne Porsche 911 GT3 bolo navrhnuté pre legendu automobilky13. December 2025

Ferdinand Alexander Porsche je legenda v Zuffenhausene. Najviac známy ako otec modelu 911, priniesol aj ikony ako luxusné, športové autá Porsche 904 Carrera GTS a monopost Formuly 1 (804). Včera by oslávil 90 rokov—a pri tejto príležitosti Porsche predstavilo veľmi špeciálnu poctu.

Zoznámte sa s Porsche 911 GT3 F.A., inšpirovaným modelom G-Body 911, ktorý Ferdinand jazdil počas 80. rokov. Má na sebe špeciálny metalický lak F.A. Green, moderný pohľad na Oak Green metalik jeho pôvodného auta. Vo vnútri je prispôsobená kabína ozdobená jedinečnou látkou nazvanou F.A. Grid-Weave – svieža interpretácia klasického houndstoothu – a dokonca je tu aj drevená radiaca páka.

Tento GT3 je tiež prvým a jediným modelom, ktorý nesie elegantné originál disky Porsche Sport Classic, vrátane vlastných stredových krytov s klasickým erbom Porsche. Znak “72″ na každom dverovom paneli je poctou roku, keď Ferdinand založil Porsche Design, zatiaľ čo zadné kryty batožinového kufra zdobia špeciálne zlaté označenie a nad ním je znak “90″.

Porsche vyrobí len 90 kusov, každý s cenou 330.000 EUR pred zaplatením poplatkov. Každé toto luxusné, športové auto má zodpovedajúce hodinky Chronograph 1 a koordinovanú cestovnú tašku Weekender.

Jedno z týchto áut pripadne Ferdinandovmu synovi, Markovi Porschemu, ktorý pomáhal viesť projekt od začiatku až do konca. “Som si istý, že môj otec by miloval túto veľmi špeciálnu 911tku,” hovorí. “Mnohé detaily tohto vzrušujúceho projektu boli ovplyvnené jeho osobným vkusom.”

Model F.A. je založený na modeli Porsche 911 GT3 s balíkom Touring, čo znamená, že ho poháňa atmosférický 4,0-litrový plochý šesťvalec s výkonom 502 koní. Tento výkon prenáša na zadné kolesá cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku.

zdroj: motor1.com


Land Rover strávil 300 hodín lakovaním klasického Defendera V812. December 2025

Občas nám Land Rover pripomenie, že starý Defender je stále dostupný. Hoci výroba pôvodného britského terénneho vozidla skončila pred desiatimi rokmi, divízia Classic vám stále predá jeden v rámci programu Works Bespecy. Ide o plne zrekonštruované luxusné, športové autá vyrobené v rokoch 2012 až 2016 vybavené robustným 400-koňovým V8.

Teraz môžete lakovať Classic Defender s najrobustnejším moderným Defenderom od Land Rover, modelom Octa. Každé vozidlo strávi približne 300 hodín v lakovni, aby získalo jeden z nasledujúcich povrchových úprav: Petra Copper, Faroe Green, Sargasso Blue alebo Narvik Black. Alternatívne zostávajú súčasťou palety karpatská sivá a charentská šedá. Všetky odtiene sú dostupné v lesklých alebo saténových odtieňoch pre tých, ktorí preferujú matný vzhľad.

Land Rover tiež natrie masku lesklo čierno, aby pripomínala Octu, zatiaľ čo nápis na kapote je vyrobený z “nasekaného uhlíkového vlákna”. Možnosti kolies zahŕňajú päť dizajnov, 11 povrchových úprav a dve veľkosti: 16 a 18 palcov.

Spojenie s dnešným Defenderom Octa pokračuje aj vo vnútri, kde sa Classic dá objednať s rovnakými látkovými a koženými čalúneniami. Podľa toho, aký materiál si vyberiete, farby zahŕňajú Khaki Green, Light Cloud, Lunar, Burnt Sienna a Ebony. Tieto žalúzie je možné rozšíriť za sedadlá, aby zakryli stropnicu, dverové karty, palubnú dosku, páky prevodovky a volant.

Land Rover uvádza, že myšlienka zrkadliť možnosti prispôsobenia aké ponúkajú luxusné, športové autá Land Rover Defender Octa aj na Classic Defender prišla od zákazníkov. Všimol si, že niektorí kupujúci objednávajú modernú verziu a zároveň si objednávajú zodpovedajúcu klasickú verziu. Kým nový model začína v Spojenom kráľovstve na £148,045 pred výbavou, jeho predchodca je oveľa drahší – £190,000.

V8 z Classic Defender nie je požičaný od BMW, na rozdiel od dvojitého turbo 4,4-litrového motora v Octe. Namiesto toho používa vlastný atmosférický 5,0-litrový motor Land Rover, ktorý produkuje 400 HP a krútiaci moment 515 Nm. Výkon sa prenáša na kolesá cez osemstupňovú automatickú prevodovku od ZF, ako je to v prípade modelu Octa.

Za peniaze Land Rover Classic posilňuje brzdy, upravuje riadenie a inštaluje nové odpruženie. Ak by ste uprednostnili úplne nové vozidlo, ktoré zachytáva ducha starého Defenderu, Ineos Grenadier by mal splniť väčšinu kritérií. Náhodou aj on používa motory BMW ako Octa.

zdroj: motor1.com


Prvý plug-in hybrid Lotus dostal zvláštny názov- For Me11. December 2025

Inštalácia benzínového motora do auta, ktoré sa predtým predávalo len ako elektromobil, je pre nadšencov všeobecne považovaná za dobrú správu. Pridajte odznak Lotus a puristi o tom nevyhnutne budú hovoriť. Avšak keď je základom veľké a ťažké SUV, vzrušenie náhle opadá. Napriek tomu sú tieto luxusné, športové autá Lotus Eletre zaujímavé z viacerých dôvodov.

Nie je to len prvý plug-in hybrid značky, ale má aj nečakaný názov: For Me. Je to označenie, ktoré by ste normálne očakávali na aute predávanom inou značkou Geely, Smart. Samozrejme, čínska spoločnosť vlastní len polovicu Smart, pričom druhú polovicu vlastní Mercedes-Benz. Tento premenovaný Eletre sa objavuje už v prvej fáze prostredníctvom Ministerstva priemyslu a informačných technológií ako súčasť homologizačného procesu. Všetky nové autá určené na predaj v Číne sa zobrazujú na webovej stránke MIIT.

Dizajn je síce okamžite známy, ale plug-in hybrid je nový. Teraz je k dispozícii preplňovaný 2,0-litrový benzínový motor, ktorý priamo poháňa kolesá. Zaujímavosťou je, že štvorvalcový motor môže tiež slúžiť ako generátor na nabíjanie batérie. Keď už o tom hovoríme, pôvodný balík Eletre s výkonom 107,0 kWh bol nahradený menším zariadením s výkonom 70,0 kWh.

Akoby plne elektrický Lotus Eletre už nebol opakom filozofie zakladateľa Lotusu Colina Chapmana “Zjednoduš, potom pridaj ľahkosť”, For Me to ešte viac komplikuje. Dokument MIIT ukazuje, že plug-in hybridné SUV váži 2.625 kg v najťažšej forme. Pre porovnanie, elektrický model váži od 2.565 kg pre základnú verziu až po 2.745 kg pre luxusné, športové autá Lotus Eletre R. Tak toľko k ľahkosti.

Benzínový motor má výkon 275 koní a spolupracuje s dvojicou elektrických motorov s celkovým výkonom 952 HP. Dosahuje zrýchlenie z 0-100 km/h za 3,3 sekundy a prekoná 420 km len na batériový výkon. Tento rozsah však vychádza z miernejšieho čínskeho testovacieho cyklu CLTC. Batériu je možné nabiť z 30 na 80% za iba 8 minút.

Oficiálna premiéra je naplánovaná na budúci mesiac a Lotus plánuje predávať For Me mimo Číny. Zostáva otázne, či si európska verzia ponechá rovnaký názov, alebo bude jednoducho propagovaná ako Eletre Hybrid či niečo podobné. Spoločnosť predtým sľúbila, že do roku 2028 opustí benzínové motory, no pomalší než očakávaný nárast elektromobilov vyvolal zmenu postoja.

ICE bude pokračovať aj po tomto dátume, takže by nebolo prekvapením, keby sedan Emeya dostal aj PHEV úpravu. Medzitým bolo už potvrdené, že menšie luxusné športové autá Lotus Emira spárujú svoj V6 motor s elektromotorom pre plug-in hybridnú verziu, ktorá má vyjsť v roku 2027.

Prečo si Lotus dáva toľko starostí s plug-in hybridmi a elektromobilmi? Pretože Emira sama s benzínovým motorom neprežije. Luxusné, športové auto je špecifický produkt a nemôže sa predať v dostatočnom množstve na udržanie podnikania. SUV a sedany sú nevyhnutné a v automobilovom svete silne ovplyvnenom prísnejšími emisnými predpismi je elektrifikácia nevyhnutná.

Lotus je medzi dvoma kladivami, pretože britská značka si vybudovala reputáciu na nízkoobjemových, benzínových autách. Avšak spoliehať sa výlučne na Emiru a očakávať, že kupé zaplatí všetky účty, by bolo takmer samovražedné.

Diverzifikácia ponuky a nevyhnutné rozšírenie portfólia pohonných jednotiek o hybridy a elektromobily je jediný spôsob, ako udržať svetlo zapnuté. Bez Emeya a Eletre, spolu s podporou Geely, kto vie, kde by dnes Lotus bol.

zdroj: motor1.com


Porsche 911 GT3 sa ešte vylepší aj s novými pneumatikami Pirelli10. December 2025

Už teraz najlepšie výkonné, luxusné, športové auto Porsche, 911 GT3 sa chystá ešte vylepšiť vďaka dvom novým na mieru vyrobeným pneumatikám Pirelli. Taliansky výrobca pneumatík – už zodpovedný za vybavenie celej ponuky 911 svojou sériou P Zero – vyvinul dve verzie špeciálne pre najtvrdší model Porsche: P Zero R a P Zero Trofeo RS.

Luxusné, športové autá Porsche 911 GT3 RS už štandardne obsahujú pneumatiky Pirelli Trofeo RS, ktoré sú štandardom pre nadšencov pretekov na trati. Nový P Zero R je však určený pre majiteľov GT3, ktorí plánujú svoje luxusné, športové autá používať aj na cestách. Jeho špeciálne vyrobená zmes poskytuje silnú priľnavosť na rôznych povrchoch, so zvláštnym dôrazom na výkon na mokrom povrchu – čo je často slabé miesto pre takéto vysokovýkonné pneumatiky.

Pirelli navrhla P Zero R tak, aby podávala konzistentný výkon v rôznych teplotách a klimatických podmienkach, aj keď pneumatika ešte nedosiahla ideálne pracovné okno. Dve odlišné zložené štruktúry pre predné a zadné pneumatiky ešte viac zvýrazňujú dynamiku GT3: predné pneumatiky kladú dôraz na citlivosť a presnosť, zatiaľ čo zadné pneumatiky poskytujú pevnosť a stabilitu potrebnú na zvládnutie vysokého zaťaženia boxer motora a dynamického podvozku GT3.

Pre jazdcov, ktorí trávia väčšinu času na trati, Pirelli ponúka aj P Zero Trofeo RS, najextrémnejšie pneumatiky legálne pre cesty vo svojej ponuke. Je navrhnutý na dlhé a náročné jazdy, pričom si udržiava predvídateľnú priľnavosť a smerovú stabilitu kolo za kolom.

Skúsenosti získané prácou na Porsche 911 GT3 RS umožnili inžinierom Pirelli preniesť svoje znalosti priamo na nové špeciálne šité pneumatiky GT3, čo viedlo k odolnejšiemu poloslicku, ktorý zostáva stabilný aj pri rýchlych zmenách zaťaženia.

Hoci bol navrhnutý s ohľadom na Porsche 911 GT3, Trofeo RS si vedie výnimočne dobre aj na iných modeloch Porsche – ako je Porsche Taycan Turbo GT – čo ukazuje jeho všestrannosť aj pre vysokovýkonné elektrické, luxusné, športové autá.

Obe pneumatiky špecifické pre GT3 sú súčasťou programu Perfect Fit od Pirelli, ktorý sa zameriava na vytváranie pneumatík na mieru pre každý model vozidla. Majú označenie “N”, čo naznačuje spoločný vývoj s Porsche a špeciálny dizajn pre GT3.

Použitím pokročilých simulačných nástrojov vyvinutých v spolupráci s výskumnými centrami na Univerzite Milano-Bicocca a v Breubergu Pirelli skrátila čas vývoja týchto nových zariadení až o 30%. Spoločnosť tiež znížila počet potrebných fyzických prototypov, čím uľahčila a zrýchlila výrobu ultra-výkonných pneumatík ako tieto.

zdroj: motor1.com


Mercedes-Benz predstavil vylepšený crossover GLB9. December 2025

Mercedes-Benz práve obnovuje svoju radu kompaktných luxusných, športových automobilov. Po tom, čo začiatkom tohto roka predstavili sedan CLA a kombi CLA, je na rade GLB. Sedemmiestny crossover našťastie zostáva hranatý ako starý GLK, no všetko ostatné sa mení pre druhú generáciu. V súlade s najnovšími luxusnými, športovými autami zo Stuttgartu je interiér plný trojcípych hviezd zvnútra aj zvonku.

Rovnako ako pri modeloch CLA, Mercedes-Benz vedie s elektrickou verziou. Už sa nenazýva EQB, nástupca bol premenovaný na GLB s EQ technológiou. Nový Mercedes-Benz GLB je dlhší a širší než jeho predchodca z EQB, ktorý rozširuje hranice pojmu “kompaktný”. Mercedes predĺžil karosériu o 48 mm na 4.732 mm, zatiaľ čo šírka sa zvýšila o 28 mm na 1.862 mm. Trojradový crossover bol znížený o 15 mm na 1.686 mm a rázvor je teraz 2.888 mm.

Vďaka tomuto rastovému skoku je o niečo viac miesta na hlavu a nohy, nech sedíte kdekoľvek. Dve najzadnejšie sedadlá pojmú ľudí až do výšky 170 cm, takže tretí rad nie je určený len pre deti. Ani luxusné, športové autá BMW, ani Audi neponúkajú v tejto triede sedemmiestny elektromobil, čo umožňuje Mercedesu prilákať viac kupujúcich, ktorí potrebujú tretí rad, ale nechcú prejsť do vyššej kategórie.

Hoci sa nachádza bližšie k spodnej časti ponuky SUV Mercedesu, GLB si môžete objednať s 20-palcovými originál diskami, v takom prípade sú adaptívne tlmiče štandardom. Bude ťažké rozlíšiť elektrickú a benzínovú verziu, keďže nemecká luxusná značka spája svoje predtým oddelené dizajnové jazyky. Ide o príklad BMW, keď robí len jemné úpravy, aby sa elektromobil odlíšil od modelov so spaľovacím motorom, predovšetkým prostredníctvom rôznych dizajnov masky chladiča.

Prístup do kabíny je teraz zabezpečený cez zapustené kľučky dverí, čo je opakujúca sa téma medzi novými vozidlami pre lepšiu aerodynamiku. Interiér pôsobí okamžite známe s trojicou obrazoviek: 10,3-palcovým prístrojovým panelom, 14-palcovým infotainment displejom a 14,0-palcovým displejom spolujazdca. Niekoľko skratiek umiestnených pod centrálnymi ventilačnými otvormi sa zachovalo. Pozrite sa hore a napočítate až 158 osvetlených hviezd na panoramatickej sklenenej streche, ktorá prechádza z nepriehľadnej na priehľadnú stlačením tlačidla.

Nový Mercedes-Benz GLB pojme 142 litorv v prednom kufri, čo mu dáva o niečo viac miesta ako CLA, pravdepodobne vďaka vyššej prednej časti. Vzadu máte 603 litrov batožinového priestoru v päťmiestnej verzii. Ak zvoľte sedemmiestne auto, zadná hlasitosť klesne na 536 litrov. Ak sklopíte zadné sedadlá, objem sa zvýši na 1914 litrov.

Mercedes predáva menej kompaktný crossover ako GLB 250+ s EQ Technology, základný model s jedným motorom. Dodáva výkon 268 HP, čo umožňuje zrýchlenie z 0-100 km/h za 7,4 sekundy. Silnejší GLB 350 4Matic s EQ technológiou používa dvojité motory s kombinovaným výkonom 349 HP, čím skráti šprint na 5,5 sekundy. Obe tieto luxusné, športové autá sú elektronicky obmedzené na 210 km/h.

Bez ohľadu na pohon zadných alebo všetkých kolies používa GLB batériu s kapacitou 85,0 kWh. Základná konfigurácia s jedným motorom je v cykle WLTP hodnotená až na 631 km, zatiaľ čo o niečo ťažší model s dvoma motormi dosahuje maximálnu dĺžku 614 km. Ak sa ponáhľate, 10-minútové nabíjanie s výkonom 320 kilowattov pridá dostatok energie na vzdialenosť 260 km.

Elektrický GLB je už dostupný na objednávku v Nemecku a zákazníkom sa dostane na jar. Ceny začínajú na 59,048 EUR za jednomotorový systém a 62,178 EUR, ak chcete pohon všetkých kolies 4Matic pridaním predného motora.

Mercedes-Benz plánuje aj lacnejšiu elektrickú verziu GLB spolu s miernym hybridom vybaveným 1,5-litrovým preplňovaným benzínovým motorom. Obe prírastky majú prísť “čoskoro”, pravdepodobne v roku 2026.

zdroj: motor1.com