Nové Ferrari 12Cilindri je nástupcom modelu 812 Superfast3. Máj 2024
Ferrari je jedinečné v spôsobe, akým prijíma tradície a špičkové technológie v rovnakej miere. Snáď nikde to nie je viditeľnejšie ako s jeho najnovším luxusným, športovým autom, Ferrari 12Cilindri, nástupcom modelu Ferrari 812 Superfast. Ferrari predstavilo 12Cilindri a 12Cilindri Spider včera v Miami. A ako už názov napovedá, je to všetko o 12-valcovom motore.
6,5-litrová 65-stupňová jednotka je najnovšou evolúciou modelu Ferrari F140 V12, ktorý bol prvýkrát použitý v modeli Enzo pred dvoma desaťročiami. Tu dosahuje 830 atmosférických koní pri 9 250 ot./min. a krútiaci moment 678 Nm pri 7 250 ot./min., s červenou čiarou nastavenou na kričiacich 9 500 ot./min. Neexistuje ani hybridná asistencia – Ferrari dokázalo splniť všetky príslušné emisné normy bez toho, aby sa spoliehalo na elektrifikáciu.
Je to veľmi podobné motoru aký používajú luxusné, športové autá Ferrari 812 Competizione, doplnené titánovými ojnicami a ventilovým ústrojenstvom, ktoré vykopáva typické hydraulické zdviháky pre pevný systém s nasledovníkmi valčekov. Unikátny je však systém s názvom “Aspirated Torque Shaping”, ktorý využíva elektroniku na úpravu krivky krútiaceho momentu na treťom a štvrtom prevodovom stupni.
V spojení s motorom je osemstupňová dvojspojková prevodovka namontovaná vzadu, ktorá sľubuje o 30% rýchlejšie radenie ako prevodovka v 812 Superfast. Vzhľadom na to, že 812 bolo jedným z najrýchlejšie sa radiacich áut na ceste, môžeme si len predstaviť, aký je to pocit. Prechod na vyššie 21-palcové pneumatiky účinne skracuje prevodové pomery o 5,0%, čo prispieva k lepšej akcelerácii. Ferrari uvádza čas z 0-100 km/h za 2.9 sekundy a čas z 0-200 km/h za menej ako 7.9 sekundy. Spider je sotva pomalší, s časom zrýchlenia 2,95 sekundy a 8,2 sekundy. Najvyššia rýchlosť pre obe tieto luxusné, športové autá je vyššia ako 340 km/h.
Pokiaľ ide o veľkosť, Ferrari 12Cilindri je vo väčšine rozmerov o niečo väčší ako 812 Superfast, hoci rázvor je o palec kratší. Dizajn je podobný tomu, čo sme videli u Ferrari Roma, s technickejšími detailmi. Čierny panel pred kapotou a medzi svetlami odkazuje na panel z plexiskla, ktorý sa nachádza na prvých príkladoch Ferrari 365 GTB/4 Daytona.
Vo vnútri nájdete dnes už tradičný volant Ferrari s ovládacími prvkami, ale na rozdiel od mnohých nových modelov značky je tu centrálny displej infotainmentu. Inak sa kabína príliš nelíši od toho, čo ponúkajú luxusné, športové autá Ferrari Purosangue, mínus zadné sedadlá.
Ako sa dalo očakávať, 12Cilindri dostane všetky najnovšie ultra-pokročilé systémy riadenia podvozku Ferrari, vrátane Side Slip Control 8, ktorý je navrhnutý tak, aby rýchlejšie odhadol úroveň priľnavosti pneumatík. K dispozícii je tiež šikovný nezávislý systém riadenia všetkých štyroch kolies, ktorý dokáže riadiť zadné pneumatiky v opačných smeroch. Ako už bolo spomenuté, veľkosti originál diskov sa zvýšili z 20 na 21 palcov s pneumatikami 275/35 ZR21 vpredu a 315/35 ZR21 vzadu. Kupujúci majú na výber pneumatiky Michelin Pilot Sport S 5 alebo Goodyear Eagle F1 Supersport.
Ferrari uvádza iba suchú hmotnosť – teda bez kvapalín potrebných na jazdu – takže presne nevieme, čo 12Cilindri váži. Suchá hmotnosť kupé je 1.560 kg. Ferrari tiež tvrdí, že 12Cilindri je o 15% tuhší ako luxusné, športové autá Ferrari 812 Superfast.
Ako sa dalo očakávať, luxusné, športové autá Ferrari 12Cilindri nebudú lacné. Verzia kupé má cenu 395.000 EUR, kabriolet je za 435.000 EUR. Predpokladáme tiež, že model 12Cilindri je už na najbližšie roky vypredaný, ako je to s Ferrari a najmä modelmi V12, zvykom.
zdroj: motor1.com